Etiketter

mandag den 12. oktober 2015

Tid til at høste frø fra haven

Lige nu er det tid, til at samle frø fra haven og drivhuset. Når man tænker på, hvad planteskolerne vil have for et lille brev frø, så er her virkelig penge at spare :)
Pluk frøene og lad dem tørre godt et par dage, herefter bruger jeg kaffefiltre til at opbevare frøene i. Skriv lidt om frøene på kaffefiltrene, for selvom man tror, at man sagtens kan huske det til næste år, har jeg i hvert fald oplevet det modsatte.
Her er frøene fra weekendens høst.

Her er hvad jeg fik samlet i weekenden:

Morgenfruer - de sår sig gerne helt af sig selv i min køkkenhave, men det er skønt, at kunne lave en kant af morgenfruer rundt køkkenhaven. 
Tomater - De bedste fra drivhuset. Kernerne fra tomaterne tørre jeg af på kaffefiltrene, og lader dem være klistret på, indtil de skal sås til næste år. 
Staude Lathyrus - Mest samlet til min svigermor, som starter ny have. 
Spiselige Tagetes - Dem må man bare have, de pynter både salat eller desserten.
Salvie og olivenurt - Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, at så dem, men det skal prøves.
Valmuer - Meget smukke lyserøde valmuer, sår sig selv overalt :), så frøene er egentlig bare til at forære væk.
Chili - Jeg har i år købt mine chili planter, lidt længere nede af vejen, i en lille trillebør-vejbod, og kom til at forkøbe mig, for så mange chilier spiser vi altså hellere ikke. Nu har jeg samlet frø fra de bedste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar