Etiketter

søndag den 15. juni 2014

Hyldeblomstdrik

Hyldeblomstdrik.
For mig er duften af hyldeblomst lig med starten på sommeren, og jeg har været i skoven for at plukke nogle skærme. Blot forstår jeg ikke, hvorfor der altid skal vokse brændenælder under de hyldeblomster jeg plukker, nå men det lykkes at få fat i dem alligevel :-)

Opskrift

min. 40 stk. hyldeblomstskærme
1 kg sukker (jeg brugte både rørsukker og alm.)
2-3 økologiske citroner
20 g citronsyre
2 l vand 
Atamon til skylning af flasker.

Hyldeblomstskærmene rystes fri for kryb og stilken klippes af.
Sukker, citronsyre, saft og skal af citronerne blandes med blomsterne, 
og det kogende vand hældes over.
Stilles i køleskab i 3-4 dage.
Sies gennem et klæde og hældes på atamonskyllede flasker.

Se også opskrift på "Hyldeblomstsaft" her. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar