Etiketter

lørdag den 9. november 2013

Havepralerier og opgravning af georginer/dahlia

I min have findes der om sommeren de skønnes og smukkeste georginer (også kaldet Dahlia). Det er et farve bombardement, der grænser til det usmagelige, men jeg holder nu alligevel af georginerne, og det bare at kunne plukke løs af de farvestrålende blomster.
Nogle af georginerne i Villa Mariettas have.

Jeg hører tit, folk sige at georginer er besværlige, ved det at knoldene skal graves op om vinteren, og ja det er rigtigt, det tager et par dage at få knoldene op, og også at et par at plante dem igen i foråret, men jeg har altså også omkring 70 knolde, og når man så tænker på alle buketterne der er blevet plukket i løbet af sommeren, så jo - de er besværet værd.
Nu er tiden ved at nærme sig, hvor den første nattefrost får georginerne til at klaske sammen, og knoldene skal graves op. I år har jeg været i lidt god tid, og de første kasser
er allerede kommet i kælderen.
Det er en god ide at mærke georginerne med farver m.v.
Georgine knoldene opbevarer jeg i Mariettas gamle kælder. Jeg gør ikke ret meget ved dem, udover at prøve at få noget af jorden væk, så kasserne ikke bliver for tunge at løfte. Dette er ikke helt hvad det anbefales at gøre, men det lykkedes meget godt, og antallet af georgine knolde er støt voksende :-)
Få mere viden om korrekt pasning af georginer på Havenyt.dk
Se opskrift på horn med marcipan her.

Velfortjent kaffepause (opskrift på horn kommer senere).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar